6 Αυγ 2012

“ΔΙΑΒΑΣΤΕ” ΤΑ ΕΛΑΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΣΑΣ…

    Σήμερα θα σας εξηγήσω τι σημαίνουν τα γράμματα και οι αριθμοί στα ελαστικά του αυτοimageκινήτου σας, ώστε να μην αγοράσετε ότι θέλει να ξεφορτωθεί ο πωλητής. Κατ’ αρχήν, θα πρέπει να διαλέξετε τη μάρκα και το μοντέλο του ελαστικού που θα βάλετε και κατόπιν να ελέγξετε τα χαρακτηριστικά που ταιριάζουν στο δικό σας αυτοκίνητο και τη χρήση, για την οποία προορίζεται. Καλό θα ήταν να διαλέξετε μια αξιόπιστη μάρκα, γιατί δημιουργούνται θέματα ασφαλείας. Ο κάθε κατασκευαστής έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά (π.χ. μαλακότερη γόμα) κι εσείς θα πρέπει να επιλέξετε, συνυπολογίζοντας τις ανάγκες σας και το κόστος. Μια που ανέφερα το κόστος, θα πρέπει να ξέρετε ότι αυτό εξαρτάται από την τρέχουσα τιμή του πετρελαίου και οι μικροδιαφορές που θα βρείτε από έμπορο σε έμπορο οφείλονται σε επιπλέον παροχές (δωρεάν ευθυγράμμιση, ζυγοστάθμιση, πλήρωση με άζωτο κλπ). Ένα χαρακτηριστικό, που πρέπει να προσέξετε, είναι η ημερομηνία κατασκευής του ελαστικού. Αυτή γράφεται με τη μορφή τετραψήφιου κωδικού μέσα σε ένα πλαίσιο. Τα δύο πρώτα ψηφία δείχνουν την εβδομάδα παραγωγής και τα δύο επόμενα το έτος. Παρόλα αυτά, μην περιμένετε να βρείτε ελαστικά με ημερομηνία κατασκευής την προηγούμενη εβδομάδα. Χρειάζεται περίπου ενάμιση – δύο μήνες από τότε που παράχθηκαν για να φτάσουν στον έμπορο. Αν όμως υπάρχει μεγάλο χρονικό διάστημα από την παραγωγή μέχρι την αγορά, αποφύγετε να τα αγοράσετε, γιατί μπορεί να ξεραθεί η γόμα και να μην υπάρχει ικανοποιητική πρόσφυση. Στο συγκεκριμένο θέμα, έπεσα θύμα εγώ προσωπικά την πρώτη φορά που άλλαξα λάστιχα. Χωρίς να φρενάρω απότομα, μπλοκάριζαν οι τροχοί και “σερνόμουν”. Άργησα να το καταλάβω, αλλά τελικά αφού φαγώθηκε η εξωτερική γόμα (η ξεραμένη) λειτούργησε καλά. Φυσικά ο λαστιχάς έφαγε “Χ”.
   Για να σας εξηγήσω τα χαρακτηριστικά των ελαστικών, σας ετοίμασα ένα σχηματάκι:
mastrohalastis'_tire
     Το μέγιστο φορτίο ορίζεται σύμφωνα με το Αμερικάνικο Υπουργείο Μεταφορών.
    Η μέγιστη πίεση καθορίζεται για να μην υπάρχει κίνδυνος για το ελαστικό. Ως γνωστό μπορεί για διαφορετικές ταχύτητες να προσαρμόζετε την πίεση, αρκεί να μην υπερβείτε την μέγιστη.
    Η χρήση του αυτοκινήτου μας περιορίζει, γιατί δεν μπορεί ένα επιβατικό να το φορτώσεις σα γάιδαρο και να έχεις την απαίτηση να μην κλατάρουν τα λάστιχα (τουλάχιστον)!!!
    Το πλάτος του πέλματος μας περιορίζει και με νόμο. Μπορείτε να βάλετε μέχρι και δύο νούμερα παραπάνω (δηλαδή 20 χιλιοστά). Στο παράδειγμα, αν προβλέπεται πλάτος 215 χιλ, μπορείτε να βάλετε 215 ή 225 ή 235.
    Το προφίλ του ελαστικού μας δείχνει το ποσοστό αναλογίας του πάχους του πλαϊνού τμήματος δια του πλάτους του πέλματος επί τοις εκατό. Σας μπέρδεψα; Δεν πειράζει, έτσι κι αλλιώς όλοι το ξέρετε το προφίλ.
    Ο τύπος κατασκευής του ελαστικού δείχνει την κατεύθυνση πλέξης των “λινών” του ελαστικού. Το σύνηθες είναι το R το πρώτο γράμμα της λέξης Radial (ακτινικό).
    Η διάμετρος ζάντας μετρημένη σε ίντσες μας εξηγεί γιατί δεν μπορούμε να βάλουμε στο αυτοκίνητό μας μια ζάντα από τρακτέρ. Σε περίπτωση που αποφασίσετε να αλλάξετε ζάντες και να βάλετε μεγαλύτερες, θα πρέπει να βάλετε ελαστικό με χαμηλότερο προφίλ, ώστε να μείνει σταθερή η διάμετρος του εξωτερικού κύκλου του τροχού.
    Ο δείκτης ταχύτητας θέτει περιορισμούς σε όσους την είδαν “Σουμάχερ” και μάλιστα σους ελληνικούς δρόμους. Με απλά λόγια, αν θες να τρέξεις θα πάρεις και το ανάλογο λάστιχο, σύμφωνα με τον παρακάτω πίνακα:
Κωδικός ελαστικού Μέγιστη ταχύτητα (χλμ/ώρα) Κωδικός ελαστικού Μέγιστη ταχύτητα (χλμ/ώρα)
J 100 S 180
K 110 T 190
L 120 H 210
M 130 V 240
N 140 W 270
PP 150 Y 300
Q 160 VR >210
R 170 ZR >240
     Η ένδειξη χιονολάστιχου μας δείχνει ότι καλό είναι να τα χρησιμοποιούμε μόνο χειμώνα και μόνο σε περιοχές που έχουν τον περισσότερο καιρό χιόνια. Όχι ότι δεν είναι ασφαλή το καλοκαίρι, αλλά αυτά έχουν την ιδιότητα να ζεσταίνονται γρήγορα για να είναι αποτελεσματικά στο χιόνι, οπότε σε θερμό κλίμα φθείρονται πολύ πιο γρήγορα απ’ ότι συνήθως.
   Καλό θα ήταν να προσέχετε κάποιες σημαντικές λεπτομέρειες όταν αλλάζετε ελαστικά στο αυτοκίνητό σας κυρίως για την ασφάλειά σας κι έπειτα για την οικονομία, καθώς υπάρχουν αρκετοί επιτήδειοι που μπορεί να σας πουλήσουν ότι θέλουν. Επιλέξτε σύμφωνα με τις ανάγκες και τις δυνατότητες του αυτοκινήτου σας και προτιμήστε επώνυμες μάρκες. Καλές και ασφαλείς βόλτες…

Bob the Builder

Σχετικά με τον Bob the Builder

Ο ΜΑΣΤΡΟΧΑΛΑΣΤΗΣ, ο άνθρωπος πίσω από το ομόνυμο ιστολόγιο, είναι επαγγελματίας τεχνικού κλάδου, που οι τεχνικές ανησυχίες του τον "ώθησαν" να μοιραστεί τις γνώσεις και τις εμπειρίες του με όποιον αναζητά λύσεις στα τεχνικά προβλήματα της καθημερινότητας.

Subscribe to this Blog via Email :